Marx-nieuws

Update 22 maart 2022

Evenals sommigen van u vroegen wij ons af of ze gevlucht waren of dat er misschien een andere reden voor deze onverwachte terugkeer was.
Jakob laat weten in telefoon- en appcontact dat zij inderdaad eerder teruggekeerd zijn dan in eerste instantie gepland. Irina’s Duitse paspoort zou deze zomer verlopen. Essentieel is dat dit dus op tijd verlengd wordt. Zij was echter nog steeds niet in het bezit van een permanente Russische verblijfsvergunning.

In een eerdere nieuwsbrief lieten wij u weten dat Jakob en Irina niet meer uit Marx wilden vertrekken als deze permanente verblijfsvergunning niet verstrekt was, omdat ze dan misschien het land niet meer in konden komen. Op woensdag 23 februari ontving Irina eindelijk het fel begeerde papiertje.

Omdat er toen al sprake was van sluiting van het luchtruim voor Russische vliegtuigen hebben zij besloten om eerder dan gepland hun verlof op te nemen. Zij zijn zeer beslist van plan om zo spoedig mogelijk terug te keren naar Marx. Indien mogelijk met de auto via Letland. Momenteel is het nog mogelijk om daar een grensovergang te nemen. Mocht dit ten tijde van vertrek niet meer lukken dan gaan zij per vliegtuig via Istanboel terug naar Marx.
De reden om per auto te gaan is als volgt: Irina doet veel diaconaal werk in Marx en de wijde regio, ze wil graag haar auto daar hebben om wat minder afhankelijk te zijn. Verder hoopt Jakob zondag 3 april zijn kleinkind te dopen in Duitsland. Het is voor ons allen een verwarrende tijd.

We hopen en bidden dat deze verschrikkelijke oorlog gauw ten einde is  en vragen u om gebed voor de Oekraïners, Jakob en Irina en onze broeders en zusters in Marx.

Namens de werkgroep, Jannie Poot

Update 9 maart 2022

Sinds enige weken is alles veranderd vanwege de verschrikkelijke aanval van Rusland op Oekraïne. De Russische bevolking krijgt maar zeer beperkt te horen wat er aan de hand is. Het enige wat zij op dit moment van schrijven merken is dat men geen geld meer kan opnemen.

Jakob en Irina bevinden zich momenteel in Duitsland bij hun kinderen en kleinkind. Hoewel zij zeker van plan zijn om terug te gaan naar Marx is er veel onzeker. Toch willen wij ook dit jaar met uw hulp onze steun aan de gemeente in Marx voortzetten. Het is wellicht meer nodig dan ooit sinds wij 26 jaar geleden met dit diaconale project begonnen.

Wanneer u meer informatie wilt ontvangen over dit prachtige diaconale project of u zich wilt aanmelden als donateur  kunt u contact opnemen met de Werkgroep Marx in Schoonhoven, bestaande uit Jozien Hoogeweij, Chris van Leeuwen, Jannie Poot, Aad de Winter en Henk van Riemsdijk.

Wij ontmoeten u graag!

4 maart 2022

Geschokt zijn we door het uitbreken van de oorlog van Rusland tegen Oekraïne. Een bekend gezegde luidt: “Een oorlog kent alleen maar verliezers”, en dat kunnen we alleen maar beamen. De schokkende beelden van vrouwen met vaak jonge kinderen die hun land ontvluchten en hun man en vader achter moeten laten, niet wetend of ze elkaar terugzien.

En dan is er het land van de agressor waar wij al zoveel jaar een band hebben met de Evangelisch Lutherse Gemeente in Marx. Zondag jl. is er in onze kerk ook gebeden voor de mensen in Marx en hun predikant ds. Jakob Rüb en zijn vrouw Irina.

Op 3 maart jl. ontvingen wij plotseling bericht van Jakob en Irina dat zij met één van de laatste vluchten uit Rusland zijn vertrokken en inmiddels in Duitsland zijn bij hun kinderen en kleinkind. Jakob meldt kort dat er in Marx niet zo veel van de oorlog te merken is en alles vooralsnog gewoon doorgaat, ook de kerkdiensten. Het bericht sluit hij af met de woorden: “wij doen wat mogelijk is en wat niet mogelijk is, is niet in onze hand maar in Gods hand”.

Binnen een aantal dagen hopen we meer van Jakob te horen.
Wij houden u op de hoogte en vragen u om gebed voor de Oekraïners en voor Jakob en Irina en onze broeders en zusters in Marx.

Groeten vanuit de Marx werkgroep,

Jannie Poot